Gedragsonderzoek
Behalve economische en juridische aspecten kijken we bij de AFM ook altijd naar het gedrag van mensen en instellingen. Klaar om te pionieren?
Sommige cookies zijn vereist voor kernfunctionaliteiten. Mogelijk zal de website niet optimaal functioneren zonder deze cookies. De cookies staan standaard aan. Dit kan niet gewijzigd worden.
Slaat de cookie toestemmingsstatus van de gebruiker op voor het huidige domein.
Schakelt functie 'Via Indeed solliciteren' in. Hiermee kun je snel op vacatures reageren door middel van een Indeed CV. Bekijk Indeed's Privacybeleid voor details over de gebruikte cookies en verkregen data. Via Indeed solliciteren is onderworpen aan Indeed's Privacybeleid.
Schakelt de functie 'Via LinkedIn solliciteren' in. Met deze functionaliteit kun je met je LinkedIn-profiel op vacatures reageren. Als je op onze website op Via LinkedIn solliciteren klikt, zijn er een aantal sollicitatievelden vooraf ingevuld met je profielgegevens en voegen we automatisch je volledige LinkedIn-profiel toe aan het sollicitatieformulier. Dit betekent dat we gemakkelijk toegang hebben tot je volledige LinkedIn-profiel terwijl we je sollicitatie bekijken. Zie het Cookiebeleid van LinkedIn voor details over de gebruikte cookies en de verkregen data. Solliciteren met LinkedIn is onderworpen aan LinkedIn's Cookie beleid.
Schakelt de ingesloten YouTube player-functie in. Bekijk Google's cookie beleid voor details over de gebruikte cookie en verkregen data. Cookies die worden geplaatst door ingesloten YouTube-players zijn onderworpen aan Google's Cookie beleid.
Behalve economische en juridische aspecten kijken we bij de AFM ook altijd naar het gedrag van mensen en instellingen. Klaar om te pionieren?
De AFM is een gedragstoezichthouder. Dit betekent dat gedrag standaard een van de onderzoeksgebieden is bij het benaderen van toezichtproblemen, naast het economische en juridische gebied.
Op onze toezichtafdelingen vind je verschillende collega’s met bijvoorbeeld een achtergrond in behavioural economics, maar er werken bij de AFM ook gedragsexperts die zich afdelingsoverstijgend met dit specialisme bezighouden en toezichtafdelingen hierover adviseren. Binnen ons Expertisecentrum werken zij bij het team Gedrag en Cultuur dat zich richt op ondernemingen, of bij het team Consumentengedrag dat het keuzegedrag van consumenten bestudeert.
Stefanie de Beer, Manager Consumentengedrag.
Het team Gedrag en Cultuur heeft als opdracht de kennis en competenties op het gebied van verandermanagement en cultuurbeïnvloeding binnen de AFM verder uit te bouwen en toepasbaar te maken voor het toezicht. Binnen uiteenlopende ondernemingen doe je onderzoek naar gedrag en cultuur. Zo verkrijg je inzicht in hoe de organisatiecultuur bevorderlijk of juiste belemmerend is voor het uitvoeren van een duurzame, maatschappelijk aanvaardbare strategie. Dit doe je AFM-breed, voor een scala aan ondernemingen zoals pensioenfondsen, banken, verzekeraars, accountantskantoren en vermogensbeheerders. Ook zoek je regelmatig afstemming met DNB over cultuurvraagstukken.
Simone Keunen, senior toezichthouder Expertisecentrum.
Binnen het team Consumentengedrag zet je jouw kennis op het gebied van het gedrag van consumenten in om de effectiviteit van het toezicht te vergroten. Dit doe je door deel te nemen aan toezichtprojecten en/of door een adviesrol te vervullen. Je vergaart informatie uit wetenschappelijke literatuur, onderzoeken, signalen uit de markt en uit gesprekken die je intern en extern voert. Deze informatie analyseer je en maak je toepasbaar voor je collega’s die het directe toezicht uitoefenen. Daarnaast voer je (praktijk)onderzoeken uit om bestaande gedragswetenschappelijke inzichten te toetsen en nieuwe inzichten te verwerven.
Het Expertisecentrum heeft ook een team Risicoanalyse. Dit team ondersteunt onze toezichthouders met inhoudelijke verdieping en alternatieve perspectieven. Bijvoorbeeld aan de hand van economische analyses, waarbij je sector-overstijgende trends en risico’s bekijkt en onderzoekt welke invloed die hebben op ons toezicht.